Autostrada A2 - Warszawa-Kukuryki
Holcim (dawniej Lafarge) i LH Engineering zajęły się dostawą betonu oraz wykonawstwem nawierzchni przy budowie odcinka A2 Warszawa – Kukuryki. W ramach inwestycji ułożono ok. 305 tys. m² nawierzchni betonowej, wykorzystano do tego celu 160 tys. m³ betonu.
Autostrada A2 to przedłużenie niemieckiej autostrady A12 z Berlina, a także fragment drogi międzynarodowej E30. Jest jedną z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w Polsce. Nazywana jest Autostradą Wolności i jest długo wyczekiwaną inwestycją drogową – wyczekiwaną, ponieważ jej odcinki jeszcze powstają. Jej realizacja ma być znaczącym czynnikiem wpływającym na ożywienie gospodarcze i rozwój Polski wschodniej.
Szczególnie niecierpliwie kierowcy czekali na oddanie odcinka Warszawa – Mińsk Mazowiecki. Odcinek łączy najważniejsze trasy na południu Warszawy, tj. drogę ekspresową S17 (wschodnią obwodnicę), S2 (południową obwodnicę) i jej przedłużenie, czyli autostradę A2 w kierunku wschodniej granicy.
A2 połączy zachodnią i wschodnią granicę kraju
Budowa autostrady A2 odbywa się zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Istniejący układ komunikacyjny w Polsce nie jest w stanie udźwignąć gwałtownie zwiększającego się ruchu samochodowego, stąd konieczność dostosowania infrastruktury drogowej do standardów europejskich.
Program zakłada, że A2 w okolicach Białej Podlaskiej połączy się z trasą Via Carpatia – droga ekspresowa S19. Dzięki temu w sieć dróg szybkiego ruchu włączona będzie cała wschodnia część kraju.
Autostrada A2 ma połączyć zachodnią i wschodnią granicę kraju, ma mieć 651 km, a aktualnie do użytku oddano 475 km (stan na kwiecień 2020). Docelowo będzie przebiegać przez: Poznań, Łódź, Warszawę, Siedlce i Białą Podlaską. Odcinek między Warszawą a Terespolem ma ogromne znaczenie międzynarodowe, ponieważ będzie stanowić fragment międzynarodowej drogi E30 biegnącej z miasta Cork w Irlandii, aż do Omska w Rosji.
Budowa A2 węzeł Lubelska – początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego to kolejny z etapów budowy autostradowego połączenia ze wschodnią granicą. Udział w projekcie jako podwykonawcy miały firmy Holcim i LH Engineering, które zajęły się dostawą betonu oraz wykonawstwem nawierzchni betonowej – szerzej o ich wkładzie w inwestycję piszemy w dalszej części tekstu.
Budowa autostrady A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki
Projekt „Budowa Autostrady A2, odc. Warszawa (w. Lubelska) – Mińsk Mazowiecki” obejmował w sumie budowę około 14,6 km szybkiej drogi na wschód. Składa się on z następujących zadań, realizowanych jako osobne kontrakty na roboty budowlane w systemie P&B:
- Zadanie A: „Projekt i budowa autostrady A2 Warszawa – Kukuryki na odcinku węzeł „Lubelska” – początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego” odcinek I od węzła „Lubelska” (bez węzła) do węzła „Konik” (z węzłem) o długości około 5,6 km.
- Zadanie B: „Projekt i budowa autostrady A2 Warszawa – Kukuryki na odcinku węzeł „Lubelska” – początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego” odcinek II od węzła „Konik” (bez węzła) do początku obw. Mińska Mazowieckiego o długości około 9 km.
Na całej długości autostrada A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki ma przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, z rezerwą pod trzeci pas. Całkowity koszt budowy 14,6 kilometrowej trasy do Mińska Mazowieckiego wyniósł ponad 815 mln zł.
Co więcej, od wiosny 2020 r. w realizacji “projektuj i buduj” są kolejne fragmenty autostrady A2 pomiędzy obwodnicą Mińska Maz. a Siedlcami. Docelowo w 2023 roku będzie można pojechać autostradą A2 z Mińska Mazowieckiego do Siedlec.
Budowa A2 w czasach koronawirusa
Autostrada A2 łącząca Warszawę z Mińskiem Mazowieckim miałą być gotowa w lipcu 2020. Jeszcze w lutym zapowiadało się, że prace zostaną ukończone przed wakacjami, a zaawansowanie robót oceniano na ok. 75 proc., jednak ta sytuacja się zmieniła przez pandemię koronawirusa. W marcu 2020 w Polsce ogłoszono stan epidemii, a ta sytuacja odbiła się na wszystkich branżach, nie tylko budownictwie drogowym. Budowa autostrady A2 trwała nadal, jednak odczuwano przede wszystkim brak pracowników. Zmian też wymagała organizacja budowy.
– Zrezygnowaliśmy z organizacji rad technicznych i rad budowy w tradycyjnej formie – na początku kwietnia wyjaśniał w mediach Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Dopuszczamy pracę zdalną. Z inżynierami i dyrektorami kontraktów oraz przedstawicielami wykonawców kontaktujemy się, wykorzystując środki komunikacji zdalnej, w tym wideokonferencje – dodał.
Drogowcy musieli dostosować się do nowych warunków pracy i zdecydowanie mniejszej liczby pracowników. Firmy budowlane musiały przestrzegać reżimu sanitarnego, stąd pracownicy musieli zachować odstęp 1,5 metra od siebie, a na miejscu używać rękawiczek i płynów dezynfekujących.
– Celem naszych działań jest dalsza, możliwie niezakłócona realizacja inwestycji drogowych, co jest szansą dla gospodarki naszego kraju. Stosując elastyczność w podejściu, w ramach obowiązującego prawa, oraz dostosowując działania do obecnej sytuacji i uwarunkowań, będziemy w stanie podtrzymać realizację inwestycji publicznych – podawało GDDKiA.
Przez utrudnioną sytuację i reżim sanitarny nowe kilometry autostrady A2 na wschód od Warszawy zostały oddane z niewielkim poślizgiem, a mianowicie w sierpniu.
Holcim dostarczył beton do budowy A2
Oba odcinki w ramach projektu budowy A2 na odcinku Warszawa – Kukuryki budowała firma Polaqua. Zamiast standardowej asfaltowej nawierzchni wybrano beton, popularny np. na szybkich drogach w Niemczech.
Dostawą surowca zajęła się nasza firma, a układaniem nawierzchni betonowej zajęła się firma BudPol – wieloletni partner. Zarządzanie wykonawstwem nawierzchni betonowej zostało powierzone LH Engineering, które na etapie projektowania uczestniczyło w pracach projektowych w kooperacji z firmą Arcadis.
Do zadań Holcim i LH Engineering należało:
- Optymalizacja projektu przed przetargiem.
- Udział w projektowaniu.
- Dostawa surowca.
- Budowa nawierzchni betonowej (podbudowa i warstwa nawierzchniowa).
W ramach inwestycji ułożono ok. 305 tys. m² nawierzchni betonowej na autostradzie A2, pomiędzy węzłem Lubelska a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Wykorzystano do tego celu 160 tys. m³ betonu.
Łącznie dla całej inwestycji dostarczyliśmy:
- CEM I 42,5R (Kujawy) i CEM II / B-V 32,5R (Małogoszcz) w ilości 45 tys. ton
- CBGM C8/10 w ilości 70 000 m³
- Beton C35/45 w ilości 90 000 m³
Wyzwaniem było dla nas połączenie roli dostawcy betonu i wykonawcy nawierzchni. Dodatkowo dostarczany beton musiał spełnić najwyższe wymagania dotyczące nawierzchni. Byliśmy gotowi przejąć część obowiązków wykonawcy na siebie poprzez postawienie węzła mobilnego i wykonanie nawierzchni betonowej.
Podsumowanie
Budowa autostrady A2 to jeden z największych projektów Holcim i LH Engineering, a zarazem ogromna inwestycja rządowa, niezbędna do stworzenia pełnej tranzytowej sieci drogowej w Polsce. Cieszymy się, że mogliśmy brać udział w tak wymagającej, a jednocześnie unikalnej i bardzo ważnej na skalę międzynarodową inwestycji.
Zajęliśmy się profesjonalnym doborem materiału, udostępniliśmy sprzęt oraz podzieliliśmy się wiedzą. Wiemy, że dobór optymalnego rozwiązania to nie tylko wybór rozwiązania najtańszego na dzień wykonania, ale przede wszystkim najkorzystniejszego w całym okresie planowanej eksploatacji.
Warto dodać, że nie był to nasz pierwszy projekt związany z A2. Holcim dostarczył blisko 50 tys. ton cementu na budowę odcinka autostrady A2, który został oddany do użytku 1 grudnia 2011. Chodzi o 106-kilometrowy odcinek autostrady prowadzący z Nowego Tomyśla do Świecka.
Najważniejsze informacje o inwestycji
Usługi dla infrastruktury
Przejdź do zakładki Usługi dla infrastruktury, aby uzyskać więcej informacji i dowiedzieć się, jakie produkty Holcim rekomenduje dla takich kategorii jak: drogi, tory kolejowe, mosty oraz farmy wiatrowe.