Beton wałowany Rolltec™
Opis produktu
Beton wałowany Rolltec™ stanowi ścieralną warstwę nawierzchni z betonu cementowego. Receptura mieszanki betonowej opracowana w laboratoriach Holcim (dawniej Lafarge) jest każdorazowo modyfikowana w zależności od dostępności lokalnych surowców.
Beton wałowany Rolltec™ układa się za pomocą tradycyjnych maszyn drogowych, czyli ciężkich rozściełaczy do asfaltu, a następnie zagęszcza walcami drogowymi. W zależności od surowców lokalnych, można go modyfikować..
Korzyści z zastosowania betonu wałowanego
- Niski koszt realizacji
- Krótki czas wykonania
- Niskie koszty utrzymania dzięki wydłużonej trwałości
- Łatwe wykonanie
- Podwyższone bezpieczeństwo ruchu drogowego
Cechy betonu wałowanego RolltecTM
- wytrzymałość i trwałość nawierzchni Rolltec™ jest porównywalna z nawierzchnią z betonu cementowego,
- powierzchnia nawierzchni Rolltec™ ma bardziej otwartą strukturę, która po zawałowaniu staje się podobna do nawierzchni asfaltowych,
- porowata struktura powoduje, że nawierzchnia jest stosunkowo cicha w eksploatacji i wykazuje lepsze właściwości przeciwpoślizgowe,
- mniejszy skurcz oraz niska przepuszczalność (wysoka szczelność) powodują mniejszą skłonność do występowania spękań skurczowych,
- prawidłowo zaprojektowany i wykonany beton charakteryzuje się wysoką mrozoodpornością nawet bez dodatkowego napowietrzenia.
Zastosowanie:
- nawierzchnie drogowe
Parametry techniczne
Parametry nawierzchni z betonu wałowanego ROLLTEC™ są zgodne z zaleceniami określonymi
w Ogólnej Specyfikacji Technicznej GDDKiA z 2014 roku.
Parametr |
Wartość |
Gęstość mieszanki betonowej |
2200 - 2600 kg/m3 |
Maksymalny czas zachowania urabialności |
90 min (chyba, że podjęto odpowiednie działania technologiczne opóźniające proces wiązania cementu w mieszance betonowej np. przez zastosowanie domieszek opóźniających początek wiązania cementu) |
Wymagania dotyczące cementu: |
Przy produkcji betonu wałowanego stosuje się cement o właściwościach wg normy PN-EN 197-1, w klasie wytrzymałości – minimum 32,5 |
Wymagania dotyczące kruszyw: |
Kruszywa muszą być zgodne z wymaganiami zawartymi w normie PN-EN 12620 oraz gwarantować uzyskanie uzgodnionych parametrów trwałościowych betonu |
Wytrzymałość na ściskanie wg normy PN-EN 206-1 |
C25/30 lub C30/37 |
Wytrzymałość na rozciąganie przy rozłupywaniu wykonuje się na próbkach sześciennych o wymiarach 150 x 150 x 150 mm lub na próbkach walcowych o średnicy 150 mm i wysokości 300 mm – wg normy PN-EN 12390-6 |
2,5 MPa (dla kategorii ruchu KR1 - KR2) oraz 3,5 MPa (dla podbudów i dla kategorii ruchu KR3 – KR7) |
Oznaczenie odporności na zamrażanie/rozmrażanie z udziałem soli odladzającej należy wykonać wg PKN-CEN/TS EN 12390-9 |
Minimum FT1 (z badania odporności na zamrażanie / rozmrażanie z udziałem soli odladzających zwolnione są betony przeznaczone na drogi klasy D i L, drogi leśne oraz place składowe) |
Gęstość betonu, obliczana z masy wszystkich materiałów składowych i całkowitej objętości poszczególnych składników. Badanie gęstości betonu wykonuje się wg normy PN-EN 12390-7 |
Stopień zagęszczenia nie stwardniałej jeszcze warstwy betonu wałowanego nie może być niższy niż 96 |
CHARAKTERYSTYKA PRODUKTU
PN-EN 206
Kontakt
NAJCZĘSTSZE PYTANIA
Maksymalny czas urabialności betonu wałowanego wynosi 90 min. Można go jednak wydłużyć, podejmując odpowiednie działania technologiczne opóźniające proces wiązania cementu w mieszance betonowej, np. przez zastosowanie domieszek opóźniających początek wiązania cementu.
Po zakończeniu procesu zagęszczania betonu należy niezwłocznie rozpocząć proces pielęgnacji. W tym celu powierzchnię betonu pokrywa się preparatem hydrofobowym białym, który ma ważny dokument dopuszczenia do obrotu. Zużycie preparatu powinno odpowiadać zaleceniom producenta. Inne sposoby pielęgnacji nawierzchni wymagają aprobaty inżyniera.
Beton wałowany jest zdolny do przenoszenia bardzo dużych obciążeń bez zjawiska koleinowania – nie występuje zjawisko aquaplaningu. Jasna powierzchnia betonu sprzyja lepszej widoczności uczestników ruchu drogowego, zmniejsza zapotrzebowanie na dodatkowe oświetlenie, a w warunkach silnego nasłonecznienia temperatura takich nawierzchni jest znacząco niższa od ciemnych nawierzchni asfaltowych. Badania dowodzą, że na drogach z nawierzchnią betonową jest o 32% mniej wypadków niż na drogach asfaltowych.
Dokumenty do pobrania
- Ogólne warunki sprzedaży i dostawy wyrobów Holcim Polska SA w zakresie działalności prowadzonej przez pion betonowy
- Karta charakterystyki Mieszanka betonowa
- Beton wałowany Rolltec - karta produktowa
- Krajowy Certyfikat Zakładowej Kontroli Produkcji Lafarge Cement SA
- Betony Infrastrukturalne - karta produktowa